144 Ergebnisse (von 144)

Ordnen, Filtern, Suchen

Ordnen

Sortierung

zufällig

Filtern

Themenbereich

alle Themenbereiche

Schlagwort

alle Schlagwörter

Suche

 
144 Ergebnisse (von 144)

Ordnen, Filtern, Suchen

Ordnen

Sortierung

zufällig

Filtern

Themenbereich

alle Themenbereiche

Schlagwort

alle Schlagwörter

Suche

 

The museum as a laboratory of doubt

Contemporary art and exhibition practices and their implications for knowledge production and critical thinking

  • lsabel Dreyer-Botelho

Abstract (DE)

In this Master Thesis I examine ways in which the art institution can become a place for learning that fosters curiosity, uncertainty and doubt, where exhibition practices are not conceived merely as a means for the display and transmission of pre-formulated knowledge, but rather as experience places for generation of knowledge and critical thinking. Focusing on the role that these practices play or could play in contemporary societies, as well as the transformations and processes that characterise them, this thesis considers art no longer as an object of knowledge, but as knowledge producer. Knowledge produced in artistic practice is increasingly seen through the process of creating, mediating and encountering art rather than in any perceived final form. Such exhibitionary forms seem to be more about creating situations, fields of possibilities for different audiences, encounters and interactions, which are in a constant state of process, than about creating art objects. Participants must play an active role as navigators, way finders and meaning makers through the temporality of the event of the exhibition or the display, drawing their own observations and conclusions. These kind of exhibition practices are, in fact, more about not knowing than knowing; they explore all that takes place within the context of the staged exhibition, both intentionally and un-intentionally by the artist/curator.

Jahrgang
/ecm 2006-08
Betreuer*in
Datum
2008
Themenbereich
Schlagwörter

Zukunft ausstellen

Bedingungen, Barrieren und Chancen gesellschaftlicher Enwicklung als Ausstellungsgegenstand unter besonderer Berücksichtigung der Rolle des Museums

  • Roman Tronner
Zukunft ausstellen

Contact Zones verhandeln

Vergleich von Repräsentations- und Vermittlungsstrategien in der Theorie und Praxis an Orten der postethnografischen Präsentation von außereuropäischer Kultur und Kunst

  • Stephanie Endter
Contact Zones verhandeln

Subtexte

Der Text als Medium der Vermittlung in Kunstausstellungen: Funktionen, Haltungen, Perspektiven

  • Eva Meran
Subtexte

What's next?

MY ARTS: Non-Profit Organisation for Cultural Support: the on-going process of building up a sustainable art organisation

  • Mia Papaefthimiou
What's next?

VerSa

Ein Hybrid aus Galerie und Kunstverein als Versuch aktuellen Problemstellungen des zeitgenössischen Kunstbetriebs zu begegnen

  • Olympia Tzortzi
VerSa

Modell-Welten

Eine Analyse der Geschichten, Theorien und Vorstellungen von Dioramen und Modellen im Museum

  • Nora Pierer
Modell-Welten

Der Einsatz von interaktiven Neuen Medien im Museum - Chance für die Vermittlung oder Infotainment?

Eine Analyse des Medieneinsatzes in der „Roboter. Maschine und Mensch?"-Ausstellung des Technischen Museums Wien (2013), in den neuaufgestellten Anthropologie-Sälen des Naturhistorischen Museums Wien (2013) und in der Ausstellung „Unsere Stadt! Jüdisches Wien bis heute" des Jüdischen Museums Wien (2013).

  • Charly Morr
Der Einsatz von interaktiven Neuen Medien im Museum - Chance für die Vermittlung oder Infotainment?

Erlebte Geschichte

Überlegungen zur Geschichtsdarstellung und -vermittlung am Beispiel der Ausstellung "Friedliche Revolution 1989/90" auf dem Berliner Alexanderplatz

  • Lisa Scharpegge
Erlebte Geschichte

Gutes Gedächtnis?

Erinnerungskultur, Ausstellungen und Vermittlungsarbeit der KZ-Gedenkstätte Mauthausen im Kontext internationaler und gegenwärtiger Debatten und Theorien

  • Christa Bauer
Gutes Gedächtnis?